sunnuntai 30. tammikuuta 2011

Synttärihumua ja Chesterin reissua

Teree!

Nytpä tärähtääkin sit hieman isompi rimpsu kertomusta! Aikalailla kauheasti mukavia asioita on ehtinyt tässä tapahtua sitten viime päivityksen!

Torstai oli touhua täynnä! Aamulla kävin hommaamassa itselleni piletit huhtikuun alussa järjestettävälle Walesin historiakierrokselle, joka sisältää lähiseudun historiallisiin linnoihin ja yleensäkin paikalliseen historiaan tutustumista. Reissu oli buukattu hetimmiten täyteen ja itsekin jouduin hetken odottelemaan ensimmäisellä varasijalla matkaan pääsyä. Onneksi sitten joku oli oman lähtönsä perunut ja pääsin mukaan! Voipi olla huikee reissu tiedossa!

Synttäripäivälounaan (pekonipizzan ja Grolch-oluen :)) nautin kampuksella Bar Unossa omassa rauhassani ennenkuin suuntasin kauppareissulle hankkimaan asioita illan synttärikekkereitä varten. Ostettavaa kertyikin sen verran että nappasin kotimatkaksi taksin kauppakassiksi! Täällä kyllä kelpaa ajella taksilla varsinkin päiväsaikaan. Matka keskustan kaupoilta kotiovelle maksaa nimittäin vain noin 3 puntaa. Ei tunnu missään Suomen hintoihin vertaillessa!

Illan synttäribileet kotitalollamme Normal Sitella olivatkin sitten aikamoisen maukkaat! Paikalle kokoontui noin kolmisenkymmentä Erasmus-porukkamme tyyppiä ja muutama naapurikin eksyi vahingossa paikalle! Alunperin oli ohjeistettu, että jokainen voi halutessaan tuoda hieman jotain pientä syömistä tai juomista mukanaan. Noh, lopputulos oli se, että lähes jokainen juhlavieras toi mukanaan muovipussillisen sipsejä, keksejä yms. ja mitä erimoisempia juotavia. Eipähän sitten loppunut ainakaan syötävä (eikä kyllä juotavakaan) kesken! :)

Päivänsankaria oli muistettu monin eri tavoin. Porukan paremman sukupuolen edustajat olivat loihtineet mahtavan suklaakakun, jonka päälle oli aseteltu komeilemaan 24 kynttilää. Enpä muista, milloin viimeksi synttäreillä olisin saanut puhaltaa kynttilöitä kakun päältä :)
Kakun lisäksi vaihtarikaverit muistivat juhlakalua pehmolelunallella ja välkkyvällä "Birhday Boy"-plakaatilla, jota pitikin sitten koko ilta kaulassaa kantaa!
Aikamme Normal Seitella juhlittuamme, siirryimme loppuillaksi ja yöksi keskustaan Silent Partyihin Bar Baseen. Silent Party oli ideana meikäläiselle ja monelle muullekin aivan uusi. Tanssilattialla ei soinut laisinkaan musiikki, vaan jokainen vieras sai narikasta itselleen kuulokkeet, joista pystyi valitsemaan itselleen sopivamman musiikkikanavan. Aika veikeä idea ja olihan meillä kaikilla kyllä mahdottoman mukavaa! Juhlat jatkuivatkin luurit päässä aina pilkkuun asti ja kotimatka taittui jälleen turvallisesti taksilla! Kyllä uni maittoi sinä yönä!

Perjantaina chillailimme päivän ulkosalla ja nautimme mainion aurinkoisesta säästä! Voi vaan kuvitella, kuinka hienonnäköistä täällä on keväämmällä, kun puut alkavat kukkia ja väriä tulla maisemaan enemmän. Huh.
Illalla kokoonnuimme jälleen Normal Sitelle syömään ja juomaan torstai-illalta jääneitä eväitä. Opetimme suomalaisten kanssa muille muutaman suomalaisen (tai ainakin Jyväskylässä kovasti suosiossa olevan) seuraleikin, jotka kirvoittivatkin mahtavat naurut useaan otteeseen. Osa porukasta jatkoi tuttuun tapaan kaupungin yöhön, mutta me jäimme oman talomme asukkien kanssa vielä tunnelmoimaan iltaa kitaran ja yhteislaulun säestyksellä! Nice!

Lauantaiaamuna herätys oli aikainen, sillä lähdimme isolla porukalla tutustumaan Chesteriin. Junamatka Bangorista kestää Chesteriin noin tunnin, joten olimme jo hyvissä ajoin aamupäivästä perillä! Chester yllätti allekirjoittaneen todella positiivisesti. Meininki oli heti selvästi englantilaisempi kuin Walesin puolella. Normituuri kävi taas tosin kameran kanssa kun huomasin kuvailuja aloittaessani, että olin tietenkin unohtanut kameran akun laturiin Bangoriin. Niinpä niin. Onneks kaikilla kavereilla oli aparaatit mukanaan joten saan sitten kuvat jälkikäteen heiltä!

Päivän aikana kävimme tutustumassa mm. 1000 vuotta vanhaan Chesterin katedraaliin, joka olikin kohtuullisen mykistävä paikka. Käsittämättömiä taideteoksia on tyypit osanneet tehdä ammoisina aikoina. Iltapäivällä saimme lounasseuraksemme ja oppaaksemme jyväskyläläisen psykan opiskelijan Juhanan, joka on vaihdossa kaupungissa. Juhanan opastuksella kiersimme kaupungin keskustan kaupungin vanhaa muuria myöten ja kävimme puistossa morjestamassa harvinaisen kesyjä oravia! :)

Muu osa päivästä kuluikin porukalla sitten ostoksia tehden ja kahviloissa istuen. Takaisin Bangorissa olimme illalla noin kahdeksan maissa. Suurin osa porukasta oli kovasti väsyksissään ja suuntasivat viettämään koti-iltaa. Me jatkoimme kuitenkin vielä muutaman saksalaisen, suomalaisen ja italialaisen voimin "yläkaupungin" yöhön hetkeksi istumaan ja jututtamaan paikallisia! Erittäin jepa ilta!

Tänään ohjelmassa sitten vähän artikkelien lukemista huomisia luentoja varten ja illalla ruoanlaittoa porukalla saksalaisen Jillin luona! Njam!

Huomenna taas sit opintojen pariin! Lisäksi pitäisi alkaa porukalla suunnittelemaan Dublinin reissua maaliskuulle. Ajateltiin mennä tsekkaamaan St. Patricks-festarit! :) How cool would that be?!?!

Palaamisiin!

Wili

1. Pyhä patrikki on dublinissa varmaan ihan huikee! Epsanjassakin silloin irkkupubit oli aivan tupaten täynnä ja vaihtarit sieltä oli aivan kreiseinä. heleijjaaaa!

2. Näitä sun kokemuksia lukiessa tulee kyllä aikaimoinen matkakuume itellekin! :)